Filmtipset

Nu har jag ännu en gång sett en sån där film som inte alls borde vara min cup of tea. 
En film som tar upp det här med självmord. 
Ja det är jättejobbigt att se dessa filmer, men det är oxå terapeutiskt. 
Och jag tycker det är SÅ viktigt att uppmärksamma ämnet. På alla sätt och vis. 
 
Den här filmen tyckte jag verkligen om. Riktigt bra gjord. Vackert filmad. Bra skådisar. Jag tycker att Hannah Murray(från bland annat Skins och GoT) är sån otroligt bra skådis. En av mina favvoskådespelare enda sen jag upptäckte henne för många år sen. Och så en dansk regissör Jeppe Rönde. 
 
Historien är löst baserad på verkliga händelser som skedde i en liten by i Wales. 
 
 
 
En plötslig självmordsvåg drog igenom ungdomarna i byn och ovanligt många valde att avsluta sina liv. Man har ännu inte hittat nån logisk förklaring till varför så många valde att ta sitt liv under den perioden där. 
 
Själv har jag alltid hävdat att självmord föder självmord. Låt mig förklara teorin kortfattat. När nån nära väljer att avsluta så uppstår en stor sorg och saknad. Man kan då lätt bli deprimerad och själv självmordsbenägen. 
 
I alla fall så tycker jag att filmen väldigt bra skildrar hur det är att vara ung och vilse. Hur det känns att vara påväg in i vuxenvärlden samtidigt som man känner sig väldigt skild från den världen. Den där känslan av att ingen förstår. 
Den skildrar oxå sorgen väldigt naket och äkta.
Den bangar inte inför detta svåra ämne.
 
Jag rekommenderar den här filmen. Men vänta dej ingen feelgood-film, för då blir du besviken. 
 
Jag ger den 7/10. 
 
 
Anonym
2016-08-09 @ 08:46:02

Oerhört viktigt att uppmärksamma och förebygga. Instämmer helt!❤️




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

runfatchickrun.blogg.se

En blogg om allt möjligt. Om löpning, openwatersimning och annan rolig träning. Om att njuta av livet. Om god mat. Om att överleva sin bästa väns död. Om att besegra bulimi, Om att se det vackra i allt. Om den stora kärleken. Om sköna kläder...och skön inredning. Om plugget...och jobbet. Om vardag...och fest. Om fina vänner. Om bra böcker...och bra filmer. Men mest av allt....om att älska sig själv och livet!!!

RSS 2.0