Åsa´s lilla SecondHandGuide

Okej eftersom jag handlar väldigt mycket begagnat, eller som det oxå kallas Secondhand och Vintage, så tänkte jag dela av mig av mina bästa tips. 
 
* Mitt första och viktigaste råd: Tänk utanför boxen! Den där hiskeliga delvis trasiga gardin-längden i fyndlådan kanske blir världens coolaste och helaste kudde. 
 
*Välj ordentliga material. Det här är oxå ett av de viktigaste råden. Inget slår naturmaterial när det kommer till hållbarhet och förmågan att bli snyggare med åren. Äkta läder, silke, lin, ull osv slår syntet med hästlängder. Jag vet att många inte vill välja dessa material av etiska skäl och det respekterar jag fullständigt. 
Själv resonerar jag lite så här: Hellre två snygga silkesblusar än 10 fula i syntet. Men det är såklart inviduellt hur man själv resonerar. 
Själv försöker jag dock köpa rejäla naturmaterial när det kommer till både kläder, skor och inredning. 
 
*Skit i klassikerna. Ja jag vet, nu går jag helt emot alla andra secondhandsfyndares råd. Men saken är den, Alla vill ha klassikerna. Men andra ord, de blir dyra! Vill du verkligen tokfynda gäller det att gå förbi klassikerna,gå fram till hyllan där de fula 80-tals grejorna stått i åratal utan att nån köpt dem. Och väl där, Igen alltså, Tänka utanför boxen. Tänk: måla om, sy om, klä om osv. 
 
*Okej nu tänker jag gå imot föregående råd, ja jag är väldigt ambivalent jag vet!
Så här kommer nästa råd:
Snåla inte!!!!
Okej men vi skulle ju inte köpa dyra klassiker? sa du nyss, tänker ni!
Ja och det ska ni inte. 
Inte bara för att just den där Lisa Larsson-skulpturen är ju sååå trendig. 
Att handla Vintage och loppis för mig är just att se utanför lådan och skapa sina egna diamanter. inte bara följa trender.
MEN är den där klassikern nåt man verkligen vill ha så ska man självklart spendera på den. 
När jag skriver snåla INTE så menar jag att man inte ska jaga fyndet till varje precis och därmed bli blind för vissa fynd.. 
Hittar man ett par klassiska skinnstövlar som passar till allt i superkvalité för 600 sek så köp dem! Stirra dej inte blind på att 600 kr känns som "dyrt" för secondhand. Ett par nya kvalitétstövlar i äkta skinn kostar minst 1600 kr om du köper dem nya i den "vanliga" handeln. 
Du har alltså ändå fyndat som fan! Och sparat på miljön samtidigt!
 
*Stirra dej inte blind på märken och trender
Det finns massa riktigt fina kvalitetsprylar där ute som inte har nåt speciellt superkänt märke stämplat på sig. Känn, jämför och se hur varan har åldrats. 
När precis nästan alla köpte dyra (ibland fejk) Michael Kors-väskor på Tradera så köpte jag fantastiska Hugo Boss och DKNY-väskor för ingenting på Tradera.
Alla skulle ju ha Michael Kors eftersom det var supertrendigt så då drevs priserna upp på dessa. Plus att hur kul är det att gå runt med en väska som alla andra fjortisar oxå har? 
 
Ja det var nog mina bästa råd det. Hoppas ni har nytta av dessa. Och lycka till med loppisletandet!
 
Kram!
 
Anonym
2016-10-29 @ 15:12:22

Kloka tankar och tips! Viktigt är att köpa de man vet, att man kommer trivas med.😀




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

runfatchickrun.blogg.se

En blogg om allt möjligt. Om löpning, openwatersimning och annan rolig träning. Om att njuta av livet. Om god mat. Om att överleva sin bästa väns död. Om att besegra bulimi, Om att se det vackra i allt. Om den stora kärleken. Om sköna kläder...och skön inredning. Om plugget...och jobbet. Om vardag...och fest. Om fina vänner. Om bra böcker...och bra filmer. Men mest av allt....om att älska sig själv och livet!!!

RSS 2.0